Brush Collection

Berus Make Up Anda HALAL TAK?

Hari ni fuzah nak share serba sedikit tentang brush kosmetik. Siapa yang memang suka make up -make up ni kan mesti tak terlepas daripada mencari cari koleksi brush untuk guna time make up kan?

So,sebagai seorang yg beragama islam,adalah menjadi kewajipan kita untuk memilih yg halal seperti kata slogan 'Mencari yang halal itu fardhu' 

Fuzah mengingatkan kita semua untuk teliti dulu sebelum membeli mana- mana brush kosmetik. Berikut fuzah senaraikan serba sedikit maklumat untuk dijadikan panduan.


Cara Mengenal Bulu Khinzir Yang Di Jadikan Berus...
Kebanyakkan berus yang murah dari China diperbuat dari bulu khinzir…hal ini kerana terdapat ciri-ciri khas pada bulu tersebut menyebabkan ia begitu popular dijadikan berus untuk mengecat, mewarna dan membersihkan rumah.

Ciri-ciri bulu khinzir:

1-Bulu yang rimbun dihujungnya (lebih tepat hujung bercabang)
2-Boleh diubahsuai dengan bahan kimia untuk menjadi lembut atau keras.
3-Susah tertanggal dan jatuh atau cepat rosak.
4-Senang didapati berbanding bulu haiwan lain.

Bulu khinzir atau khinzir hutan dipanggil “Bristle” kerana bentuk mereka yang keras dan kasar. Hujung bulu khinzir ini mempuyai sifat yang unik iaitu hujungnya akan bercabang (split ends).
Bristle daripada wilayah Chungking China adalah yang terbaik untuk digunakan untuk mengecat.
Manakala berus bulu kambing atau biri-biri banyak digunakan untuk kaligrafi. Hujungnya tidak bercabang seperti bulu khinzir. Bulu kambing atau biri-biri ini mempunyai hujung yang tajam.
Tu serba ringkas sebagai panduan. Nak cantik cantik juga, tetapi hati-hati memilih brush make up. Nak selamat, dapatkan Mary Kay® Brush Collection, tiada lagi rasa rasa was was dan sapuan make up anda kemas cantik sempurna. Berus mary kay di perbuat daripada bulu kuda padi..


Fuzah
017 856 9486

No comments:

Post a Comment